史莱姆

跳转至: 导航搜索
一只绿色史莱姆和一只蓝色史莱姆。
White Present Slime.png Gold Present Slime.png Green Present Slime.png Red Present Slime.png
圣诞节期间出现的礼物史莱姆
Bunny Slime.png
万圣节期间穿着兔子外套的史莱姆

史莱姆Slimes)是游戏中最常见的敌人。玩家会面对各种不同的史莱姆,每一种都有不同的HP和攻击。基本上所有的史莱姆都遵循史莱姆AI,通过向玩家跳跃以伤害玩家(除了彩虹蜗牛飞行史莱姆)。当一只史莱姆准备起跳时,它会以很快的速度上下震动。史莱姆会在水中漂浮。

白天时的地表史莱姆都是中立的,除非玩家主动攻击,不会去尝试攻击玩家,但仍然能造成接触伤害。夜晚的地表史莱姆具有攻击性。在地下生成的史莱姆永远具有攻击性。绿色蓝色红色紫色黄色史莱姆通常会在地表附近生成;母体史莱姆史莱姆幼崽黑色史莱姆只在地下生成。小粉可能会在任何地方出现,虽然几率很小。

大部分的史莱姆会掉落1-2个凝胶,但有一些特例:

凝胶是一种很重要的合成材料。它可以合成火把,并在游戏的所有阶段都有用途。

类别[编辑 | 编辑源代码]

Hardmode only[编辑 | 编辑源代码]

Console/Mobile only[编辑 | 编辑源代码]

成就[编辑 | 编辑源代码]

Achievement Gelatin World Tour.png 打败所有类型的史莱姆后,获得成就凝胶世界旅行(Gelatin World Tour)(仅限电脑版)。

Achievement Slimer.png 打败所有类型的史莱姆后,获得成就史莱姆人(Slimer) (仅限手机版和主机版)。

注意[编辑 | 编辑源代码]

  • 硬币掉落数有所不同。
  • 几乎所有史莱姆死亡时都有几率掉落史莱姆权杖。(尽管只有0.01的掉落几率)
  • 小的史莱姆可以穿过有一个孔的墙面。如果你的房子有这样的结构,你可以选择补上以防止史莱姆进入家中。
  • 如果你的火焰喷射器弹药不够,可以通过史莱姆雕像来刷凝胶。

Bonus drops (Desktop only.png)[编辑 | 编辑源代码]

On the PC version, naturally spawned slimes that have the same shape as a Blue Slime have a 1/20 chance of carrying a bonus item.

Slimes spawned from statues can never carry a bonus drop, and Dungeon Slimes will always have a Golden Key as a bonus drop.

1When in single player mode, this item will be replaced by Recall Potion.

Trivia[编辑 | 编辑源代码]

  • Slimes are hinted to be made of an acidic digestive substance by the Nurse in her dialogue: "You look half digested. Have you been chasing slimes again?"
  • The Royal Gel accessory (dropped by King Slime in Expert Mode) turns almost all slimes passive.

另外参见[编辑 | 编辑源代码]

  • 1.3.0.1:
    • Slimes are guaranteed to spawn in the Slime Rain event.
    • King Slime can now move through platforms.
    • Slimes can now have items visible inside them that will drop when they die.
    • Some slimes now drop their unique banner when they die instead of Slime Banner.
  • 1.2.2: Present Slime variants introduced.
  • 1.2.1: Bunny Slime introduced.
  • 1.2: Umbrella Slime, Rainbow Slime, Crimslime, Spiked Jungle Slime, Ice Slime, Spiked Ice Slime, and Slimed Zombie introduced.
  • 1.1: Corrupt Slime, Slimeling, Slimer, Toxic Sludge, and Illuminant Slime introduced.
  • 1.0.6.1: Slimes no longer chase the player in water when they are not in aggresive mode.
  • 1.0.6:
    • Dungeon Slime introduced.
  • 1.0.5:
    • Lava Slime introduced.
    • All slimes now float in liquids (water and, for the Lava Slime, lava) and don't make a splash sound when hitting water.
    • Only one giant slime will appear at a time.
  • 1.0.4: King Slime and Jungle Slime introduced.
  • 预发行版: All the various colored slimes, Pinky, Mother and Baby Slimes introduced.
史莱姆
 
Green Slime.png 绿史莱姆 • Blue Slime.png 蓝史莱姆Spiked Slime.png 尖刺史莱姆 ) • Red Slime.png 红史莱姆 • Purple Slime.png 紫史莱姆 • Yellow Slime.png 黄史莱姆 • Black Slime.png 黑史莱姆 • Pinky.png 粉史莱姆 • Mother Slime.png 史莱姆之母 • Baby Slime.png 史莱姆宝宝

Umbrella Slime.png 雨伞史莱姆 • Ice Slime.png 冰雪史莱姆Spiked Ice Slime.png 尖刺冰雪史莱姆) • Jungle Slime.png 丛林史莱姆Spiked Jungle Slime.png 尖刺丛林史莱姆) • Sand Slime.png 沙史莱姆  • Dungeon Slime key.png 地牢史莱姆 • Lava Slime.png 熔岩史莱姆
Toxic Sludge.png 毒泥 • Corrupt Slime.png 腐化史莱姆Shadow Slime.png 暗影史莱姆 ) • Slimeling.png 小史莱姆 • Slimer.png 恶翅史莱姆 • Crimslime.png 猩红史莱姆
True rainbow slime.gif 彩虹史莱姆 • Illuminant Slime.png 夜明史莱姆 • Gastropod.png 腹足怪Spectral Gastropod.png 灵能腹足怪
King Slime.png 史莱姆王

角色:Blue Slime.png 困难模式之前敌怪 • Pixie.png 困难模式敌怪 • Goblin Warrior.png 事件敌怪 • Skeletron Head.png Boss
Bunny.png 小动物 • Guide.png 友方 NPC • Baby Dinosaur.png 陪伴